معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی

ساخت وبلاگ
«يا ايها النبي، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنين يدنين عليهنّّ من جلابيبهنّ ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسري هاي بلند بر خود بيفکنند، اين عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامني) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده ي مهربان است» . (1) (سوره احزاب، آيه ي 59)در اين نوشته، بر آنيم که آيه ي مورد نظر را مورد بررسي قرار داده و برخي از نکات پيرامون آن را که نتيجه ي مطالعه ي کتب تفسير ي مي باشد، به رشته ي تحرير درآوريم. شايسته ي يادآوري است که اين نوشته، قصد تفسير آيه را ندارد و تنها به بيان نکات اجمالي آن بسنده مي کند، اما پيش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسي گردد.مفهوم حجابحجاب ، در لغت به معناي مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بعد ايجابي و سلبي است. بعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است و اين دو بعد بايد در کنار يکديگر باشند؛ تا حجاب اسلامي محقق شود. گاهي، ممکن است يک بعد باشد ولي ديگري نباشد که در اين صورت، نمي توان گفت که حجاب اسلامي محقق شده است.اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب مي تواند اقسام متفاوتي داشته باشد، از جمله حجاب ذهني، فکري و روحي، علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب که در رفتار خارجي انسان تجلي مي کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.«جلابيب» جمع جلباب، به معناي مقنعه اي است که سر و گردن را مي پوشاند. (2) و يا پارچه ي بلندي است که تمام بدن و سر و گردن را مي پوشاند. (3) مرحوم امين معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 5 تاريخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 ساعت: 11:28

چکیده:گاهی بعضی تصاویر خیلی قدیمی را که نگاه می‌کنم، پوشش زنان و حتی مردان برایم جالب است؛ حالا فرقی‌ نمی‌کند که عکس‌ها برای ایران خودمان باشد یا آن طرف آبی‌ها! فیلم‌های قدیمی را هم که ببینی لباس زنان و مردان، لباسی پوشیده است. اصلا چرا راه دور برویم؟ تصاویر حک شده بر آثار به‌جا مانده از هخامنشیان خودمان. هرچند شاید تصاویر زنان خیلی مشخص‌ نباشد، ولی پوشش‌ها کاملا پیداست. راستی چرا این بشر دو پا هرچه بیشتر از نظر علمی پیشرفت می‌کند، از نظر اخلاقی‌ دارد سقوط می‌کند؟اگرچه بحث عفاف فقط به حجاب محدود نمی‌شود و حجاب و پوشش تنها یک شاخه از این درخت تناور است، اما وقتی بحث‌ عفّت در ملل و نحل عالم مطرح می‌شود، شاید بیشترین چیزی که‌ به اذهان بیاید، بحث حجاب و پوشش باشد.آثار به‌جا مانده از انسان‌های اولیه نشانگر این است که حجاب‌ پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد. در تصویری از یک نقاش مصری که با توجه به اهرام سه‌گانه مصر، قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد، دختران تمام بدن‌ خود و پسران نیمه پایین بدن را پوشانده‌اند. نقش برجسته‌های‌ معبدهای کارناسوس در موزه بریتانیا، کتیبه معبد زئوس موزه برلین‌ و مجسمه کاونارنس در موزه ناپل، همگی نشان‌دهنده پوشش زنان‌ در قبل از اسلام است. در هرکدام از این موزه‌ها مجسمه‌هایی از زنان با پوشش کامل وجود دارد که قدمت آن‌ها به سه هزار سال‌ قبل از میلاد می‌رسد. از این تصاویر و نقاشی‌ها، معلوم می‌شود که‌ اصل حجاب قبل از ظهور اسلام بوده و اسلام تنها حدّ و مرز آن را مشخص کرده است. به گواهی تاریخ، زنان در یونان، روم، مصر و ایران باستان، به ویژه زنان شهرنشین و زنان طبقه اشراف، خود را می‌پوشانیدند و از نظرها دور نگه می‌داشتند. در یونان، زن معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 5 تاريخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 ساعت: 11:28

خدا در سوره بقره آیه ۲۵۶ فرموده: لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی؛ در دین هیچ اجباری نیست، و راه از بیراهه بخوبی آشکارشدهبسیاری از افراد در تفسیر این آیه دچار اشتباه می شوند.1- این آیه نه تنها میگه نباید در دین اجبار باشدبالاترمیگوید اجبار در دین شدنی نیست.زیرا قلب انسان اصلاً اجبار بردار نیست.قد تبین الرشد من الغی یعنی وقتی راه حق از راه باطل شناخته شد نیازی به اجبارنیست2- اما ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است یعنی موضع گیری علنی درمقابل اسلام در جامعه است تا ایمان مسلمانان متزلزل گردد بنابراین ارتداد یک جرم علیه امنیت است .الف) ارتداد در صورت اظهار و عناد و موضعگیری برضد اسلام جرمست زیرا ایمان افکار مردم را متزلزل کرده و دین را نابود میکند اما اگر باور خود را رواج نداد و به امنیت فکرى و فرهنگى جامعه آسیبى وارد نکرد، به او کارى ندارند.ب ) مهم‏ترین مسئله ارتداد، پیامدهاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى آنست(هر گونه اختلالى در ایمان ارکان جامعه را مورد تهدید جدّى قرار مى دهد.همچنین گسترش افکار انحرافى در جامعه ، مردم مسلمانان را مورد تهدید قرار مى دهد3- در همه ادیان آسمانى دیگر (مسیحیت و یهود و زرتشتی) نیز حکم مرتداعدام است .4- حكم مرتد حقيقي همیشه اعدام نیست حكم زنان مرتد حبس ذرزندان تازمان توبه است نه اعدام نیز مجازات مرتد ملي اعدام نيست مهلت داده میشود توبه کرد آزاد میشود اعدام ندارد فقط و فقط مرتد فطری مجازاتش اعدام استنوشته شده توسط دکترحمید فرجی در 16:49 |  لینک ثابت   •  معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 16 تاريخ : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 ساعت: 18:26

کتاب واجبات و محرمات آیت الله مشکینی.pdf 1

متن بالا را در اینترنت وارد کن و کتاب را دانلود کن و کتاب را دریافت کن

نوشته شده توسط دکترحمید فرجی در 16:47 |  لینک ثابت   • 

معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 29 تاريخ : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت: 12:26

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۹کد مطلب: 877797دلایل مختلفی در تأیید تعطیلی پنجشنبه‌ها و منتفی‌شدن تعطیلی شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیلی کشور وجود دارد.به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری، ابهام مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها در حالی است که پیش از این رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر داده بود؛ اکنون اما به‌نظر می‌رسد مخالفت اتاق بازرگانی با این تصمیم، بر ابهام‌ها در این زمینه افزوده‌است. درحالی‌که طی روزهای اخیر از مجلس خبر رسیده بود که کمیسیون اجتماعی با تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها موافق است، روز دوشنبه رئیس این کمیسیون در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد با توجه به‌نظر مخالف اتاق بازرگانی ایران، به‌عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور با تعطیلی پنجشنبه‌ها، جمع‌بندی به هفته آینده و پس از ارائه جوابیه استعلام اتاق بازرگانی از نهادهای مختلف در این زمینه، موکول شده‌است. تصمیم‌گیری نهایی مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها طی هفته آینده در شرایطی است که درصورت تصویب نهایی این موضوع در کمیسیون اجتماعی، گزارش مربوط به‌منظور طرح در نشست علنی، تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس خواهد شد. در شرایطی که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و بخش قابل‌توجهی از کارشناسان تأکید دارند در تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها صرفا نباید ابعاد اقتصادی موضوع مورد توجه قرار گیرد، اتاق بازرگانی معتقد است چنانچه پنجشنبه‌ها تعطیل شود، درمجموع ۴روز تعطیلی با دنیا داریم که ممکن است سالانه چیزی حدود ۲۲میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تأثیر منفی برجا بگذارد. درحالی‌که موافقان تعطیلی روز شنبه عمدتا «هماهنگ‌شدن با الگوی جهانی تعطیلات» و «تأثیر مثبت بر کسب‌وکارها» را به‌عنوان استدلال‌ خ معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 22 تاريخ : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت: 12:26

دولت سیزدهم در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا 2 روز در هفته به‌ طور کامل تعطیل اعلام شود.گروه اجتماعی - رجانیوز: دولت سیزدهم در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا 2 روز در هفته به‌ طور کامل تعطیل اعلام شود.به گزارش رجانیوز، سیدمحمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نوشت: اواخر سال گذشته دولت سیزدهم در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا 2 روز در هفته به‌ طور کامل تعطیل اعلام شود؛ چرا‌که برای مثال، هم‌اکنون در تهران پنجشنبه‌ها تعطیل است اما در شهرستان‌ها اینگونه نیست. به همین ترتیب، بخش‌های آموزشی برخی وزارتخانه‌ها مثل بهداشت و آموزش‌وپرورش در روزهای پنجشنبه‌‌ تعطیل هستند اما وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر اینگونه نیستند. لذا نیاز است تا یکنواختی در بحث تعطیلات در کشور به‌وجود ‌آید. یکی از روزهای تعطیل جمعه‌ها‌ست اما در مورد روز تعطیل دیگر، دولت پیشنهاد داد خودش یک روز را مشخص کند. با این حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که روز دوم را خودشان مشخص خواهند کرد. درنهایت در اسفندماه سال 1402 نمایندگان مجلس با کلیات لایحه کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات موافقت کردند.طبق مصوبه جدید مجلس، ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی ۴۰ ساعت در هفته است و تلفیق و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت ساعت مذکور و در چارچوب دستورالعمل‌های پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد نیز برعهده دستگاه ذیربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد. همچنین طبق این مصوبه کار معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی...
ما را در سایت معارف اسلامی و حقوق - تفریح و شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3maarefeslami-hoghogh2 بازدید : 22 تاريخ : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت: 12:26